Accizele, un nou caz „taxa auto”? Cetățenii și-ar putea cere banii în instanțe, iar statul riscă sancțiuni europene
Decizia Ministerului de Finanțe de a menține cursul de schimb artificial de 4,73 lei/euro, anul viitor, în loc de 4,5 lei/euro cât ar fi fost conform Codului Fiscal, riscă să declanșeze o procedură de încălcarea tratatului de aderare din partea Comisiei Europene, dar și acțiuni în justiție ale cetățenilor, consideră specialiștii în taxare.
În urmă cu o săptămână, guvernul a publicat o ordonanță de urgență prin care a modificat Codul Fiscal ca să mențină cursul de schimb foarte mare pentru calculul accizelor.
Decizia a fost ca, în 2015, să rămână valabilă rata de 4,73 lei/euro, în loc de 4,5 lei/euro, cât ar fi fost conform formulei de calcul inventate în 2013 de Ministerul de Finanțe pentru a maximiza încasările bugetare.
Pentru o comparație edificatoare, în bugetul pentru 2015, Ministerul de Finanțe a estimat că, anul viitor, cursul mediu de schimb va fi 4,42lei/euro, mult mai mic decât cel pe care guvernul l-a impus plătitorilor de accize.
„Apreciem că astfel de prevederi (menținerea cursului de 4,73 lei/euro) nu sunt în linie cu directivele europene în materie de accize, situație în care România riscă deschiderea unei proceduri de infringement de către Comisia Europeană”, afirmă Alexandru Cristea, TZ&A Tax.
Într-o postare pe blogul său, fostul președinte al Fiscului, Sebastian Bodu, prezintă argumentele pe baza cărora Comisia Europeană ar putea declanșa procedura și precizează că a transmis materialul spre analiză forului european.
În același timp, el susține că, dată fiind încălcarea directivelor comunitare, cetățenii se pot adresa justiției, la fel cum s-a întâmplat, începând din 2007, în cazul taxei auto (taxa de primă înmatriculare, devenită timbru de mediu).
„Directivele europene, chiar dacă nu se aplică direct, precum regulamentele, ci necesită a fi transpuse astfel încât să se atingă rezultatul lor, sunt obligatorii în ceea ce privește persoanele. În acest sens, Curtea Europeana de Justitie a precizat că în special atunci când autoritățile comunitare, prin directivă, au impus statelor membre obligația de a urma o anumită cale de conduită, efectul util al acestui act ar fi diminuat dacă persoanele ar fi împiedicate să o invoce în fața tribunalelor naționale și dacă acestea din urma ar fi împiedicate să o ia în considerare ca element de drept comunitar”, susține Sebastian Bodu.
După introducerea taxei auto în 2007, România a fost supusă unei proceduri de infringement care a dus la modificări repetate pentru a fi respectate cerințele comunitare. Pe scurt, Comisia considera că taxa era o barieră pentru libera circulație a mărfurilor de vreme ce mașinile la mâna a doua aduse din alte țări UE erau taxate, iar cele autohtone nu. În ciuda modificărilor, Comisia a continuat procedura până când guvernul a renunța la principiile inițiale de calcul. Concomitent cu procedurile europene, mai mulți cetățeni au pornit acțiuni în instanțe pe care le-au și câștigat. Statul a returnat sute de milioane de lei ca urmare a acestor demersuri.
SUSȚINEȚI NATIONALISTI.RO:
ANUNȚ: Nationalisti.ro se confruntă cu CENZURA pe rețele sociale. Intrați direct pe site pentru a ne citi sau abonați-vă la canalul nostru de Telegram. Dacă doriți să ne sprijiniți prin PayPal, orice DONAȚIE este binevenită. Vă mulțumim!
DONEAZĂ MAI JOS PRIN REVOLUT:
sau prin PayPal: