ALERTĂ! Dispar pașapoartele temporare, fără cip? Predoiu a inițiat modificarea regimului eliberării pașapoartelor
Ministrul de Interne Cătălin Predoiu inițiat modificarea regimului eliberării pașapoartelor
Persoanele care refuză pașapoartele biometrice din considerente de conștiință nu vor mai putea primi în schimb pașapoarte temporare.
Introducerea pașaportului electronic sau „biometric” în anul 2009 a generat proteste și acțiuni în justiție din partea unor cercuri religioase conservatoare, astfel că statul român a făcut o concesie și a prevăzut că cei care refuză pașapoartele biometrice pot primi pașapoarte temporare care, în mod normal, se acordau doar pentru situații cu totul speciale. Însă Ministerul Afacerilor Interne vrea să elimine posibilitatea de a folosi pașapoartele temporare ca modalitate de a evita amprentarea.
Pașapoartele temporare, doar pentru situații excepționale
Legea 248/2005 privind regimul liberei circulații a cetățenilor români în străinătate stabilea o serie de condiții pentru eliberarea unui pașaport temporar, cu o valabilitate de 12 luni, precum situații în care, din motive de sănătate, familiale sau profesionale, o persoană trebuie să ajungă urgent în altă țară și nu este suficient timp pentru emiterea unui pașaport electronic.
Tot pașaport temporar se poate acorda pentru cetăţenii români aflaţi în străinătate care nu mai posedă documente de călătorie valabile ș.a.
Aderarea la Uniunea Europeană a făcut obligatorie utilizarea pașapoartelor biometrice, care să conțină și amprentele titularului, care trebuiau să înlocuiască treptat pașapoartele simple.
Folosirea cipurilor în care să fie stocate datele biometrice a provocat nemulțumiri, în special în mediile ortodoxe, astfel că cei care refuzau pașaportul electronic puteau opta pentru cel temporar.
Însă MAI a elaborat un proiect de lege ce urmează să fie trimis la pașaport pentru aprobare prin care folosirea pașapoartelor temporare va fi considerabil restrânsă, iar simplul refuz al pașaportului biometric nu mai este un motiv suficient pentru acordarea unui pașaport temporar.
Astfel că cei care cred că pașapoartele biometrice sunt lucrarea Satanei nu vor mai putea călători în străinătate decât în țările în care pot intra și cu cartea de identitate. „Necesitatea unei reevaluări a situațiilor în care, în prezent, pot fi eliberate pașapoarte simple temporare este determinată, în primul rând, de scopul primordial vizat la momentul punerii în circulație a acestui document de călătorie, respectiv acela de a înlesni, raportat strict la termenul său mai scurt de eliberare, exercitarea rapidă a dreptului la liberă circulație cetățenilor români care se găsesc în situații speciale, de excepție, care reclamă o urgență concretă”, motivează Ministerul de Interne.
Pașapoartele biometrice, cerute de țările care ne impun vize
Un alt argument invocat este că numărul pașapoartelor temporare eliberate de autoritățile de la București este folosit de alte state pentru evaluarea oportunității ridicării vizelor pentru cetățenii români.
Astfel, unul dintre motivele pentru care Canada, Japonia și SUA au rețineri să ridice vizele pentru români este folosirea pe scară largă a pașapoartelor temporare, cu toate că cele electronice prezintă un grad de siguranță mai mare.
„Important este și faptul că există state care nu permit intrarea pe teritoriul lor național a titularilor de pașapoarte simple temporare (Emiratele Arabe Unite, Statele Unite Mexicane etc.), fapt ce creează numeroase inconveniente cetățenilor români aflați în astfel de situații”, este un alt argument invocat.
În cazul altor state, nu este permisă intrarea pe teritoriul lor a unei persoane cu un pașaport temporar care expiră în mai puțin de 6 luni.
Proiectul de lege pus în dezbatere publică de către Ministerul de Interne prevede și alte schimbări în ceea ce privește regimul liberei circulații în străinătate.
Tot pentru a crește șansele eliminării vizelor de către Statele Unite este introdusă o prevedere care stipulează explicit că un document de călătorie care a fost declarat pierdut sau furat devine nul de drept, iar titularul nu-l mai poate folosi chiar dacă-l recuperează sau găsește ulterior declarării.
Pe lângă aceste măsuri restrictive, sunt și prevederi menite să reducă birocrația în ce privește eliberarea documentelor de călătorie.
Astfel, dacă un cetățean român aflat în străinătate merge la un consulat al României pentru eliberarea unui nou pașaport electronic, datele biometrice și setul de date colectate cu această ocazie vor putea fi utilizate și pentru eliberarea cărții electronice de identitate sau a titlului de călătorie.
De exemplu, un român care a primit un pașaport temporar în baza unei situații de urgență, emis de o ambasadă sau de un consulat, atunci când se va întoarce în țară nu va mai fi nevoit să-și facă o nouă programare pentru eliberarea pașaportului electronic atunci când se întoarce în țară întrucât datele biometrice vor fi transmite direct de către misiunile diplomatice sau oficiile consulare care le-au reținut anterior.
Cum îți faci pașaport în 2023. Actele de care ai nevoie, taxe și variante
Ce acte îți trebuie pentru a-ți face pașaport în 2023. Taxele pe care trebuie să le achiți, dar și variantele acestui document.
Pentru a putea călători în statele care nu sunt membre UE, ai nevoie de pașaport. Acest document este necesar deoarece nu poți intra în țările din afara spațiului european doar pe baza cărții de identitate. Află de ce acte ai nevoie și ce taxe trebuie să achiți pentru a obține pașaportul.
De ce acte ai nevoie ca să-ți faci pașaport în 2023
Cetățenii români pot călători în statele membre UE doar cu actul de identitate, iar pașaportul nu este obligatoriu. Pentru a ieși din spațiul european însă, este nevoie de pașaport. De mai bine de doi ani, Marea Britanie a ieșit din UE. Astfel, românii nu mai pot călători acolo fără a deține pașaport.
În 2023, nu este deloc complicat să obții acest document de călătorie. Tot ce trebuie să faci este să ai actele necesare pentru eliberarea pașaportului și să achiți taxele necesare. Pentru a putea depune rapid actele pentru pașaport și pentru a nu sta a coadă, poți face programare online pe epasapoarte.ro. Programările online se respectă întocmai și nu trebuie să întârzii nici măcar câteva minute.
Pentru eliberarea unui pașaport, ai nevoie de cartea de identitate în original, de documentul/chitanța care face dovada achitării taxei pentru pașaport, dar și de pașaportul anterior, dacă acesta există.
În cazul copiilor care nu au împlinit 14 ani, pentru eliberarea pașaportului electronic sau simplu temporar sunt necesare mai multe acte, după cum urmează:
certificatul de naştere al copilului (în original);
actele de identitate ale părinţilor sau al unuia dintre părinţi, al reprezentantului legal sau, după caz, al persoanei împuternicite (în original);
dovada achitării taxelor pentru paşaport, completate pe numele minorului (în original);
paşaportul anterior al minorului, dacă există;
dacă cererea pentru eliberarea paşaportului simplu electronic este formulată de un singur părinte, aceasta trebuie însoţită și de o procură de împuternicire din partea celuilalt părinte sau alte acte, după caz.
Dacă depui actele pentru pașaport, ai posibilitatea de a verifica stadiul cererii lor pe epasapoarte.ro/verifica. Există și șansa ca documentul să fie eliberat mai devreme decât termenul comunicat la depunerea solicitării.
Taxele pentru pașaport în 2023. Unde se pot achita
Taxele pentru pașaport variază în funcție de tipul acestuia, dar și de vârstă. Astfel, pentru pașaportul simplu, electronic, taxele sunt de 258 de lei (pentru persoanele cu vârsta peste 12 ani). Pentru cei cu vârsta sub 12 ani, taxa este de 234 de lei. Pentru pașaportul simplu temporar, există o taxă unică de 96 de lei, indiferent de vârstă.
Începând cu 7 septembrie 2020, taxa pentru eliberarea pașaportului se poate achita la casieriile unităţilor CEC Bank, precum şi la staţiile de plată Selfpay ale CEC Bank. Taxa se poate achita și online, prin platforma de plăți virtuale Ghiseul.ro.
Indiferent de metoda de plată pe care ai ales-o, documentul de plată trebuie să conțină următoarele mențiuni: numele, prenumele şi CNP-ul persoanei beneficiare; tipul pașaportului solicitat; contul IBAN, codul fiscal și denumirea Instituţiei Prefectului judeţului (sau municipiul Bucureşti) unde va fi depusă cererea de eliberare; suma plătită.
Ce tipuri de pașaport există. Diferențele dintre ele
Înainte de a aplica pentru a obține documentul de călătorie, trebuie să știi că există două tipuri de pașaport. Pașaportul simplu electronic are o valabilitate de 10 ani în cazul persoanelor cu vârsta peste 18 ani. În cazul celor cu vârsta cuprinsă între 12 și 18 ani, pașaportul este valabil 5 ani, iar pentru copiii cu vârsta de până în 12 ani are o valabilitate de 3 ani.
În cazul pașaportului simplu electronic, termenul de eliberare este de 5 zile pentru cetățenii care depun actele pe teritoriul României. Pentru persoanele stabilite în străinătate, într-o țară membră UE, și care depun actele necesare în consulate, termenul va fi de 45 de zile. În schimb, cei care sunt stabiliți într-un stat care nu e membru UE, termenul este de 65 de zile.
Pașaportul simplu temporar este valabil numai 12 luni, iar eliberarea lui se face în termen de 15 zile lucrătoare. În cazul copiilor sub 12 ani, eliberarea pașaportului temporar se poate face fără prezența acestora, în cazul în care părinții sau tutorele legal au două fotografii tip buletin ale minorului.
În țările membre UE și în cele ale Spaţiului Economic European (Islanda, Norvegia şi Liechtenstein), românii pot călători doar pe baza cărții de identitate. De asemenea, poți intra doar cu cartea de identitate și în Albania, Andorra, Bosnia şi Herţegovina, Georgia, Elveţia, Macedonia de Nord, Republica Moldova, Principatul Monaco, Muntenegru, San Marino şi Serbia.
SUSȚINEȚI NATIONALISTI.RO:
ANUNȚ: Nationalisti.ro se confruntă cu CENZURA pe rețele sociale. Intrați direct pe site pentru a ne citi sau abonați-vă la canalul nostru de Telegram. Dacă doriți să ne sprijiniți prin PayPal, orice DONAȚIE este binevenită. Vă mulțumim!
DONEAZĂ MAI JOS PRIN REVOLUT:
sau prin PayPal: