Avertisment de ultima ora de la Poliția Română! Milioane de români pot pierde bani in acest fel
Fraudele cu suport tehnic fals sunt infracțiuni cibernetice prin care persoane ce pretind că oferă suport tehnic în numele unei companii furnizor de tehnologie (de exemplu, Microsoft) escrochează persoane care utilizează dispozitive de tip computer, laptop etc.
Victimele sunt abordate din senin sub pretextul nevoii urgente de reparare a unei false probleme tehnice identificate la dispozitivul folosit. Impostorii operează prin reţele globale de call-center şi intermediari şi folosesc modalităţi de abordare diverse: apeluri pe telefon (de regulă fix), pop-up-uri, e-mail, social media şi online chat.
Cu ocazia Safer Internet Day, Microsoft, Poliţia Română şi Centrul Naţional de Răspuns la Incidente de Securitate Cibernetică (CERT-RO) au susţinut un eveniment dedicat prevenirii şi combaterii înşelăciunilor cu suport tehnic fals, sfătuind consumatorii români cum să evite asemenea fraude, arat[ un comunicat.
Conform unui studiu publicat de Microsoft în septembrie 2018, la nivel mondial, 63% dintre consumatorii de tehnologie au fost vizaţi de o astfel de acţiune frauduloasă, 1 din 5 persoane au continuat interacţiunea după contactul iniţial, iar 1 persoană din 10 a suferit şi pagube materiale, în mod direct sau indirect. Cei mai expuşi la a suferi pierderi au fost cei din generaţia Millennials (24-37 ani). Lunar, Microsoft primeşte 11.000 de sesizări privind fraude cu suport tehnic fals venind din toată lumea.
În România a fost semnalat un număr limitat de astfel de cazuri. În majoritatea situaţiilor, persoanele vizate de agresorii cibernetici au fost contactate pe telefonul fix. Victimele sunt cel mai adesea persoane în vârstă, susceptibile să pice în plasa scenariilor mincinoase. Cei care sună sunt vorbitori de engleză şi folosesc în conversaţie fapte concrete pentru a-şi construi un profilul cât mai credibil. Dintre cazurile raportate la noi în ţară, Poliţia Română apreciază că un procent de 10% au implicat pierderi financiare.
Campaniile şi evenimentele de informare/conştientizare sunt principalul mijloc prin care pot fi preîntâmpinate escrocheriile cibernetice. În acelaşi timp, pentru a-şi proteja consumatorii de aceste atacuri, Microsoft alocă resurse specializate pentru dezvoltarea de instrumente şi tehnologii de identificare şi blocare a site-urilor frauduloase. În cazul în care deja s-a produs evenimentul, victimele trebuie să sesizeze în cel mai scurt timp organele specializate abilitate, care dedică şi în acest sector resurse pentru cercetarea faptelor şi tragerea la răspundere, la nivel naţional şi internaţional.
„Campaniile de tip scam în România au luat amploare în ultimii ani, iar acest fenomen este sesizabil prin numărul ridicat de notificări pe care CERT-RO le primeşte pe principalele canale de comunicare. Pentru a contracara acest fenomen, este necesară o cooperare strânsă şi eficientă pe partea de conştientizare, între mediul public şi cel privat. Prin urmare, întrunirea de azi poate fi un model de urmat pe viitor. Cu acest prilej, ţinem să mulţumim partenerilor de la Microsoft şi de la Poliţia Română pentru deschiderea de care au dat dovadă”, spune Cătălin Aramă, director general CERT-RO.
În strategia de combatere a acestor situaţii de înşelăciune cu suport tehnic fals, prevenţia ocupă un loc esenţial.
„Deşi nu se înregistrează multe cazuri în România, Microsoft este o companie extrem de preocupată de siguranţa utilizatorilor produselor sale, ca şi de stabilirea şi menţinerea unei relaţii de încredere cu aceştia. Din acest motiv, în parteneriat cu CERT-RO si Poliţia Română, vrem să informăm utilizatorii cu privire la acest tip de înşelăciuni, pentru a evita ca aceştia să cadă victime unor persoane care se prezintă în mod fals ca reprezentanţi Microsoft”, afirmă Magda Popescu, avocat Microsoft Corporation, Digital Crimes Unit.
Prevenirea criminalităţii este una dintre atribuţiile Poliţiei Române.
„Institutul de Cercetare şi Prevenire a Criminalităţii este permanent preocupat, ca prin activităţile desfasurate, să ofere cetaţenilor soluţii la problemele cu care se pot confrunta. Activitatea de astăzi este un model de bune practici, în domeniul cooperării interinstituţionale. Chiar dacă în România nu avem o cazuistică alarmantă, împreună cu partenerii noştri, Microsoft şi CERT-RO, dorim să informăm cetăţenii că astfel de infracţiuni se pot produce, dar, prin conştientizarea pericolelor, putem preveni să devenim victime”, precizează comisar-şef de poliţie Ramona Dabija, director Institutul de Cercetare şi Prevenire a Criminalităţii.
Câteva sfaturi pentru utilizatorii de tehnologie, pentru a se feri de astfel de înşelăciuni cu suport tehnic fals:
1) Fiţi atenţi la orice mesaj de tipul pop-up nesolicitat care apare pe dispozitivul dvs., folosind brandul Microsoft, şi care vă avertizează asupra unei posibile probleme tehnice. Ignoraţi mesajul şi cerinţele afişate.
2) Microsoft nu va încerca niciodată în mod proactiv să vă contacteze pentru a vă oferi suport tehnic nesolicitat. Orice tip de comunicare cu Microsoft trebuie sa fie iniţiat de dvs.
3) Evitaţi acordarea accesului la calculatorul dvs. unei terţe părţi. Faceţi acest lucru doar dacă sunteţi sigur de faptul că persoana este un reprezentant legitim al unei echipe de asistenţă tehnică al cărei client sunteţi deja.
4) Dacă nu sunteţi sigur de faptul că Microsoft încearcă într-adevăr să vă contacteze printr-un apel telefonic, închideţi şi contactaţi dvs. Microsoft la adresa Microsoft Answers Desk www.support.microsoft.com.
5) Dacă credeţi că aţi fost vizat(ă) de o încercare de înşelăciune cu suport tehnic fals, vă rugăm să o raportaţi la https://www.microsoft.com/en-us/concern/scam, să contactaţi Poliţia la [email protected] şi să informaţi CERT-RO la [email protected].
SUSȚINEȚI NATIONALISTI.RO:
ANUNȚ: Nationalisti.ro se confruntă cu CENZURA pe rețele sociale. Intrați direct pe site pentru a ne citi sau abonați-vă la canalul nostru de Telegram. Dacă doriți să ne sprijiniți prin PayPal, orice DONAȚIE este binevenită. Vă mulțumim!
DONEAZĂ MAI JOS PRIN REVOLUT:
sau prin PayPal: