Care sunt obligatiile politistului rutier?
Politistul rutier nu are un plan de constatari, iar masina cu care patruleaza nu trebuie sa depaseasca 40 km/ora decat in cazuri exceptionale, cum ar fi urmarirea. Acestea sunt doar doua dintre obligatiile politistului rutier, asa cum sunt stabilite prin Conceptia de atitudine si actiune a politiei rutiere, documentul care reglementeaza modul de actiune in trafic al agentilor de circulatie.
Potrivit documentului citat, agentii specializati in domeniul circulatiei pe drumurile publice nu au un plan de constatari, ci ei trebuie sa “aplice in mod unitar prevederile legii, stabilind masuri identice pentru fapte de acelasi gen si comise in acelasi context”.
Activitatea politistului rutier se desfasoara in mod planificat, potrivit unui plan de activitate zilnic si a variantelor de patrulare stabilite, si nu in mod aleatoriu.
Care sunt obligatiile politistului cand te-a oprit pentru control?
Documentul citat precizeaza si obligatiile politistilor rutieri in cazul opririi autovehiculelor pentru efectuarea unui control.
Astfel, agentul rutier trebuie sa se deplaseze pana in dreptul usii masinii pe care a oprit-o, pastrand o distanta suficienta pentru a nu fi lovit cu portiera in cazul deschiderii bruste a acesteia.
El va saluta si se va prezenta dupa formula: “Buna (dimineata, ziua, seara), sunt (gradul profesional, numele si unitatea de politie din care face parte)”, apoi va solicita pe un ton politicos, dar ferm, sa i se inmaneze documentele pentru control.
Politistul rutier e obligat sa comunice soferului motivul opririi, abaterea comisa si sanctiunea prevazuta de lege, dupa care va intocmi documentele de constatare si va solicita conducatorului auto sa ramana in autovehicul.
Potrivit documentului citat, “Daca acesta (soferul – n.red.) manifesta intentia de a cobori cu scopul de a veni la autovehiculul politiei, politistul va insista ferm sa ramana in autovehicul pana la terminarea procedurii de completare a documentelor de constatare”.
La finalizarea controlului, agentul de circulatie trebuie sa restituie conducatorului auto documentele, mai putin cele retinute odata cu constatarea abaterii, dar si sa-i explice soferului modul de solutionare, dreptul de a adauga mentiuni in procesul-verbal de contraventie, precum si termenul de folosire a cailor de atac impotriva documentelor intocmite.
“Daca se constata ca starea psiho-fizica a celui de la volan nu ii mai permite conducerea in conditii de siguranta, politistul rutier trebuie sa intrerupa deplasarea pana la incetarea cauzei ce a generat-o. Exceptie face cazul cand autovehiculul poate fi condus de o alta persoana din vehicul care poseda permis de conducere valabil pentru categoria respectiva ce se afla intr-o stare generala corespunzatoare”, se mai arata in document.
De asemenea, potrivit art. 35 din Codul Rutier republicat, politistul rutier are dreptul sa verifice vehiculul, precum si identitatea conducatorului sau a pasagerilor aflati in interiorul acestuia atunci cand exista indicii despre savarsirea unei fapte de natura contraventionala sau penala. Incalcarea acestei prevederi se sacntioneaza cu amenda si retinerea permisului de conducere pe o perioada de 90 de zile.
Cum te opreste politistul in trafic?
In ceea ce priveste modalitatea de oprire a autovehiculelor, agentul trebuie sa aleaga unloc adecvat, astfel incat sa permita pozitionarea masinilor in afara partii carosabile, in parcari ori alte spatii in care nu se stanjeneste circulatia. Pe timpul noptii aceste locuri trebuiesc sa fie de regula, iluminate, evitandu-se, pe cat posibil, oprirea in locuri unde aceasta manevra este interzisa prin lege.
Pentru a opri un autoturism, politistul va efectua semnalul de oprire regulamentar cu bratul, pe timp de zi, iar pe timp de noapte, cu bastonul reflectorizant sau a unui dispozitiv cu lumina de culoare rosie. In ambele cazuri, poate folosi fluierul.
Din punct de vedere al opririi pe autostrazi, agentii rutieri trebuie sa efectueze semnalul de oprire exclusiv din autovehiculul politiei, iar soferul este invitat sa urmeze masina politiei pana in prima parcare, unde se trece la executarea controlului propriu zis.
Pe celelalte categorii de drumuri, in cazul in care vehiculul ce trebuie oprit circula in aceeasi directie, echipajul trebuie sa puna in functiune semnalele luminoase de culoare rosie si albastra si pe cele sonore, dupa care, de regula, va circula in spatele autovehiculului vizat pana cand conducatorul acestuia se conformeaza semnalelor si opreste.
Documentul mai precizeaza ca “Oprirea se poate face si prin punerea in functiune a dispozitivului cu mesaje variabile, care va fi setat pe pozitia <<Stop, Politia>>, sau cu bratul”.
Atunci cand autovehiculul ce urmeaza a fi oprit circula din sens opus, semnalul de oprire se va executa din vehiculul Politiei, pe fereastra din stanga, prin balansarea in plan vertical a bratului ori a bastonului reflectorizant.
“Dupa oprirea autovehiculului, unul dintre politisti va desfasura procedura de constatare, in timp ce partenerul sau il va supraveghea pe conducatorul autovehiculului oprit si pe restul ocupantilor, fiind pregatit sa intervina la nevoie in sprijinul colegului”, se mai specifica in document. (sursa: avocatnet)
SUSȚINEȚI NATIONALISTI.RO:
ANUNȚ: Nationalisti.ro se confruntă cu CENZURA pe rețele sociale. Intrați direct pe site pentru a ne citi sau abonați-vă la canalul nostru de Telegram. Dacă doriți să ne sprijiniți prin PayPal, orice DONAȚIE este binevenită. Vă mulțumim!
DONEAZĂ MAI JOS PRIN REVOLUT:
sau prin PayPal:
am citit ,am analizat si am conclus , – pe hartie e de mai mare dragul . vreau sa vad in practica . dar pentru a evita discutii inutile am o propunere : ca in toate statele civilizate , cu o lege stradala asemanatoare ,poate chiar mai stricta ,dar respectata ,doarr pt. faptul ca exista informarea ( avertizarea ) , de ce acest articol nu ar putea fi tiparit si distribuit chiar de agentii politiei rutiere sub forma unor " fluturasi " , participantilor la trafic . Abia atunci ar exista un respect reciproc , si nicidecum aversitatea pe care o cunoastem de ani de zile . Hai macar in al 9-lea ceas ,sa aratam ca santem la egal cu cei care ne defaimeaza . succes !!
am citit ,am analizat si am conclus , – pe hartie e de mai mare dragul . vreau sa vad in practica . dar pentru a evita discutii inutile am o propunere : ca in toate statele civilizate , cu o lege stradala asemanatoare ,poate chiar mai stricta ,dar respectata ,doarr pt. faptul ca exista informarea ( avertizarea ) , de ce acest articol nu ar putea fi tiparit si distribuit chiar de agentii politiei rutiere sub forma unor " fluturasi " , participantilor la trafic .Află mai multe despre penitenciare si justitie