CFR Călători, la un pas de închidere. Ministerul Transporturilor tărăgănează salvarea companiei
Pentru compania de stat CFR Călători, dar și celelalte societăți feroviare cu capital românesc, a început numărătoarea inversă. Guvernul tărăgănează emiterea unui act normativ care să aprobe contracte de servicii publice pe 10 ani, deși termenul limită este luna decembrie a acestui an. Dacă aceste contracte nu vor intra în vigoare, piața transportului public de călători pe calea ferată va fi liberalizată, iar companiile românești vor fi înlocuite cu cele străine.
Sindicaliștii de la CFR Călători se tem că Guvernul va tărăgăna prelungirea contractelor de servicii publice, punând astfel în pericol existența companiilor românești de transport feroviar. România are nevoie urgent de aceste contracte, în caz contrar, potrivit Regulamentului european, riscă o liberalizare totală a pieței transportului public feroviar de călători. Rodrigo Maxim, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR), ne spune că, pe 25 octombrie, va fi organizat un protest în Piața Victoriei, la care se va solicita, din nou, aprobarea contractelor de servicii publice pe 10 ani.
”Ministrul Transporturilor și vicepremierul au semnat deja nota de fundamentare a proiectului legislativ încă din 25 august 2022, dar de atunci nu s-a mai întâmplat nimic. Operatorii de transport feroviar au făcute aceste contracte de servicii publice, dar tot mai vin cu îmbunătățiri fiecare, în condițiile în care termenul de finalizare este pe 1 noiembrie. Noi vom merge la Guvernul României pentru a-i solicita ca în noiembrie să fie gata toate contractele de servicii publice. Dacă vine luna decembrie și ne găsește fără contracte de servicii publice se va aplica Regulamentul european, care spune că cei care au astfel de contracte le vor duce la bun sfârșit, dar nu mai mult de anul 2032, iar celelalte țări care nu au aceste contracte vor trece la liberalizarea completă a transportului de călători pe linia ferată. Aceasta va însemna dispariția operatorilor din România, din cauza acestor trenuri pe care le avem acum și care nu corespund cerințelor tehnice de participare la licitație”, ne-a declarat președintele FSTFR, Rodrigo Maxim.
Concurență neloială
Sindicaliștii CFR semnalează faptul că chiar și Regulamentul european prevede achiziționarea de trenuri noi pentru a se putea intra într-o concurență loială. Tocmai de aceea contractele de servicii publice pe 10 ani vor da posibilitatea operatorilor români să-și achiziționeze trenuri noi, atât pe fonduri europene, cât și prin credite la bănci.
”Pentru o bancă, un contract pe 10 ani este o garanție suficientă pentru împrumuturi. Așa cum am explicat și Consiliului Concurenței, și conducerii Ministerului Transporturilor, noi suntem de acord ca în această prelungire a contractelor pe 10 ani să fie pusă și condiția pentru fiecare operator să achiziționeze trenuri noi. Iar în paralel, trebuie să se meargă și cu modernizarea infrastructurii feroviare, pentru creșterea vitezei de circulație. Nu știu de ce s-a stabilit un termen atât de lung, până la 1 noiembrie, pentru că, pe urmă, aceste contracte trebuie analizate și de Consiliul Concurenței, se mai discută și cu Autoritatea pentru Reformă Feroviară, iar noi tocmai asta cerem, să nu se tergiverseze și să ne trezim că nu le mai putem face că nu ne mai permite Regulamentul european”, a afirmat Rodrigo Maxim, președintele FSTFR. Operatorii români au contracte de servicii publice în vigoare până pe 10 decembrie. Teoretic, Regulamentul prevede că trebuie să ai contracte de servicii publice încheiate până pe 24 decembrie 2022, dar, în 11 decembrie, Guvernul trebuie să publice deja contractele în Monitorul Oficial.
Pericolul liberalizării pieței
Potrivit sindicaliștilor, liberalizarea transportului public de călători pe calea ferată va însemna o adevărată catastrofă pentru populație. Și asta pentru că străinii nu vor prest servicii decât pe coridoarele principale, lăsând milioane de români fără acces la acest tip de transport. ”CFR Călători, ca și ceilalți operatori privați din România, poate face față transportului public feroviar, nu avem nevoie de germani și francezi, care vor vrea să circule doar pe cele trei coridoare principale, pe infrastructura modernizată la care se lucrează și să încaseze subvenții. În plus, și prețurile lor vor fi mult mai mari. Că s-a demonstrat că la noi liberalizarea pieței a însemnat întotdeauna o explozie a prețurilor, nu o micșorare a acestora”, ne-a mai precizat Rodrigo Maxim, președintele FSTFR.
Claudia Marcu, Ziarul National
SUSȚINEȚI NATIONALISTI.RO:
ANUNȚ: Nationalisti.ro se confruntă cu CENZURA pe rețele sociale. Intrați direct pe site pentru a ne citi sau abonați-vă la canalul nostru de Telegram. Dacă doriți să ne sprijiniți prin PayPal, orice DONAȚIE este binevenită. Vă mulțumim!
DONEAZĂ MAI JOS PRIN REVOLUT:
sau prin PayPal: